Vandijkonline-vrienden-weblog

donderdag, januari 25, 2007

Moderne managers doen het met humor.....

Humor wint terrein in het bedrijfsleven en kan een belangrijke managementtool zijn. Een stugge bedrijfscultuur verandert als medewerkers eens goed kunnen lachen en managers met zelfspot zouden betere resultaten kunnen behalen.
Jongleren, humorcursussen en managers die door hun zelfspot de lachers op hun hand krijgen.
De kersverse directeur Tim van Elsland van ict-bedrijf Ictopus huurde het bedrijf More Balls than Most in om een zware nieuwjaarsboodschap te verluchtigen. Voor een paar duizend euro hielpen deze humoristen met succes de medewerkers ballen in de lucht te houden. Stugge medewerkers durven weer te lachen.
Volgens Elsland werpt de inzet van humor vruchten af. 'Mensen komen naar me toe om te zeggen dat ze het zo leuk vonden, dat ze dit nooit eerder hebben meegemaakt. Die positief gestemde werknemers zijn de beste vertegenwoordigers. Dan meldt nieuw personeel zich vanzelf.'
More Balls than Most doet dit al sinds 1992. Jongleren en humor worden ingezet bij motivatie- en veranderingstrajecten van bedrijven. Oprichter Robert Hersée reist met zijn show het hele land door.

Auteur Nanne Wijma van het boek Humor als gereedschap voor managers stelt dat plezier in het werk belangrijker is dan secundaire arbeidsvoorwaarden. Nu de economie aantrekt, krijgen bedrijven meer oog voor zelfontplooiing en creativiteit. Nu de managers nog. Wijma: 'Managers zijn vaak veel te serieus. Die denken dat dat samengaat met hun functie. Maar het enige wat telt is resultaat.' Dus kunnen leidinggevenden beter af en toe 'een beetje 'silly' zijn.'

4 opmerkingen:

Marc zei

Ik lag me de hele dag al rot! :-)

Anoniem zei

En nu is het dus de bedoeling dat je je medewerkers ook aan het laggen krijgt.

(Het lukt niet als Mawilma, dus ik doe het maar even zo)

Marc zei

Is dit wel een mawilma comment. Die zou denk ik wel anders laggen

Anoniem zei

Dat heb je goed gezien!
Maar och, ik dacht "samen laggen is dubbele pret"!

Ik kan nog steeds niet als Mawilma een comment plaatsen en dat is echt niet om te lachen!