Vandijkonline-vrienden-weblog

zondag, maart 06, 2005

Gelotologie oftewel: de wetenschap van de lach


Wel eens gehoord van de wetenschap van de lach? Deze bestaat en heeft zelfs een officiele naam: gelotologie. Ook nooit geweten?
Een greep uit de geneeskrachtige mogelijkheden: lachen helpt tegen hartklachten, het versterkt het geheugen, onderdrukt allergieen, traint de spieren en verbetert de bloedsomloop.
Er is zelfs een heuse psycholoog, genaamd Sibe Doosje, die aan de Universiteit van Utrecht onderzoek doet naar de relatie tussen humor en stress.
Zijn woorden: "Lachen is geen wondermiddel, net zomin als een medicijn dat is. Maar het kost niets en bijwerkingen zijn er niet" (nou, ik heb er wel eens behoorlijk kramp van!) "Dus als je door lachen lekkerder in je vel zit, zou ik zeker de humor in het leven opzoeken."
Dat doen we dus maar! Hoe meer hoe liever!

1 opmerking:

Peter zei

lachen versterkt het geheugen. Dat wist ik allang: ik heb nog nooit iemand horen zeggen: ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst gelachen heb.