Vandijkonline-vrienden-weblog

donderdag, maart 31, 2005

rijden zonder rijbewijs?

Een artikel op nu.nl.

Dagelijks mensen aangehouden zonder rijbewijs



Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) houdt dagelijks automobilisten aan zonder rijbewijs of zonder het juiste document. Het Centraal Justitieel Incassobureau verstuurde in 2004 ongeveer twintigduizend bekeuringen voor rijden met een ongeldig of onjuist rijbewijs en rijden zonder roze papiertje.

Het Openbaar Ministerie kan niet zeggen hoeveel chauffeurs er worden betrapt die helemaal geen rijbewijs bezitten. In een aantal gevallen rijden ze met het verkeerde document, bijvoorbeeld met een rijbewijs B in een vrachtwagen.

De meeste automobilisten worden betrapt wanneer ze vanwege andere overtredingen, zoals te hard rijden, worden aangehouden. Op de eerste overtreding staat een boete van 200 euro.

Die 200 euro slaat overigens niet op het niet bij je hebben van je rijbewijs, dat kost je 30 euro. Nog steeds een hoop geld overigens...

1 opmerking:

Mawilma zei

Als ik in het dorp rijd met de auto heb ik bijna nooit mijn rijbewijs bij me. Dus eigenlijk dom! (Vertel dit niet verder, hoor!)
Ik snap echt niet dat er toch nog zoveel mensen rondrijden zonder zelfs een rijbewijs te hebben. Geen enkele verzekering betaalt in zo'n geval de schade als er iets gebeurt.Dat is nog veel duurder dan die 200 euro boete.