Vandijkonline-vrienden-weblog

donderdag, maart 03, 2005

Opgieting

Dan hier toch de lang verwachte uitleg over de opgieting.
Ooit hebben de Finnen ontdekt dat de temperatuur in een sauna stijgt als je water op de hete stenen giet. Doe dit natuurlijk alleen in een gewone sauna. Bij een infrarood sauna krijg je het dan ook warm, maar dan door wat anders. De vochtige lucht transporteert de warmte en de warme waterdeeltjes op je huid bevorderen het zweeten. Dit water wordt aangevuld met een lekkere geur wat het nog aangenamer maakt en door het wapperen met een handdoek wordt de warmte en geur goed verspreid.

De eerste tien minuten hadden we dennengeur. Vervolgens ging je naar buiten voor de cooling down. We kregen scrubzout om je lekker te scrubben en wat te drinken. Vervolgens gingen we weer de sauna in en werd er eucalyptus opgegoten. Aan het einde werd er met ijsflinters gegooid en werden bakken met ijs doorgegeven. Je kan je daarmee lekker afkoelen met het ijs, maar vooral niet in de hals of op de polsen. Daar stroomt het bloed vlak onder de huid en te snel afkoelen van het bloed kan schadelijk zijn. Na 10 minuten was het afgelopen en gingen we weer de cooling down in. Dat kon gewoon buiten, want het was rond het vriespunt. Je mocht pas een handdoek om of badjes aan als je zelf niet meer dampte, anders kan je lichaam de warmte niet kwijt. Een erg leuk gezicht al die dampende lichamen. Al met al heerlijk genoten, een aanrader!

3 opmerkingen:

Mawilma zei

Dank je hartelijk voor deze explicatie!
Ik kan je alleen niet vinden op de foto, maar dat hoeft ook niet zeker?
Zo'n sauna is niks voor mij. Al krijg ik nog zoveel cooling downs, dan krijg ik het toch al heet bij de gedachte alleen!
In Amerika hadden ze op sommige campings ook zo'n warm (bijna heet) bubbelbad. Nou, mij niet gezien, hoor. Ik houd hoofd, lijf en leden liever een beetje koel!

Peter zei

En ik hou niet van kou, dus ook mij zul je niet zien in zo'n sauna.

Maar ik ben blij voor je dat jij het leuk vind, hoor!

Peter zei

Ik heb trouwens weer heerlijk geslapen, waarvoor mijn dank!