Vandijkonline-vrienden-weblog

woensdag, maart 23, 2005

Verplichte loterij

Drie loterijen schrijven ongevraagd 5,25 euro af bij vaste klanten voor een extra trekking rond koningin Beatrix' 25-jarig ambtsjubileum. Consumentenbond en minister Donner klimmen in de gordijnen. Donner vindt, dat je dat zonder kosten moet kunnen annuleren.

De Postcodeloterij, BankGiroloterij en Sponsorloterij houden op 25 mei een extra trekking. De helft van de opbrengsten gaat naar goede doelen die Beatrix heeft uitgekozen, zoals Unicef en Jantje Beton.

De afgelopen dagen regende het klachten bij de Consumentenbond. Bij mensen met een incasso is de 5,25 automatisch afgeschreven, zonder dat zij vooraf op de hoogte zijn gesteld. Wie er onderuit wil, moet een 0900-nummer bellen voor 15 eurocent per minuut (als hij de reklamefolder al niet ongelezen heeft weggegooid).
De loterijen vinden dit 'een normale gang van zaken'. Deelnemers aan de reguliere loterijen vinden het juist vervelend als zij niet automatisch meedoen aan extra trekkingen, stellen zij. Bovendien rekenen ze op 'een breed maatschappelijk draagvlak' voor het cadeau aan Beatrix.


Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik maak toch liever zelf uit waar ik aan mee doe.

2 opmerkingen:

Marc zei

Ik doe niet standaard mee aan loterijen. Soms koop of krijg ik wel een lot, maar dit probleem heb ik dus niet. Wat hier gebeurt vind ik belachelijk, maar is in overeenstemming met de wet en de voorwaarden waar de deelnemers mee akkoord gegaan zijn. Achteraf niet zeuren dus. Donner zei dit zelfde in een mooie volzin. Die man heeft er talent voor om eenvoudige zaken erg moeilijk te vertellen. Koel!
Gratis kunnen melden dat je niet meedoet is natuurlijk wel een must.

Peter zei

Ook ik ben geen vaste loterijgebruiker, maar ik weet wel dat ik behoorlijk in mijn wiek geschoten zou zijn (om maar weer eens een mooie uitdrukking van stal te halen) als ik € 0,15 per minuut moest betalen om te vertellen dat ik de situatie gewoon bij het oude wil houden (niet meedoen aan extra loterijen).